Vi hjelper deg gjerne!
En passepartout gjør forskjellen. Kartonginnlegget gjør ikke bare bildet visuelt vakrere, men beskytter det også mot fuktighet og UV-stråling. Enten den er svart, hvit eller fargerik: Velg den passende passepartouten til bildet ditt fra det store fargeutvalget vårt. Passepartouten bør ikke kun passe til bildet ditt, men også fargemessig passe til rammelistene. Dessuten har du med en passepartout større spillerom når det gjelder rammeutvalget, særlig når bildet ditt har spesialmål. Dersom du ønsker et passepartout-utsnitt, kan du se deg rundt i utvalget av spesialutsnitt. Ønsker du å vite mer? Les videre og få nyttig info.
Passepartouten er et innlegg av kartong med bildeutsnitt, som legges mellom glasset og bildet. Derfor kalles det også «Ramme i ramme». Det dreier seg imidlertid ikke om vanlig kartong. Den består faktisk av papir av høy kvalitet, som beskytter bildet mot UV-stråling og fuktighet. I beste fall er den dessuten syrefri, slik at den ikke avgir skadestoffer. Passepartouten er satt sammen av flere lag kartong. Disse er: Dekkpapir, kjerne- og bakpapir.
Avhengig av kvalitet bør passepartouten byttes ut hvert åttende til tiende år. Kanskje er det også en bra anledning til å unne bildet en ny ramme? En ny tolkning av bildet gir et friskt pust til veggen. Hva med en passepartout i en annen farge, for å fremheve en tidligere oversett detalj i bildet?
Et godt referansepunkt er bildeformatet til ferdig-passepartouten. Vi tilbyr passepartouter i mange velprøvde og hyppig etterspurte standardformater. Mål først bildeformatet og sammenligne det med standardmålene til bildeutsnittet på ferdig-passepartoutene våre. Tenk på at det utvendige formatet skal være noe større enn bildeutsnittet. Har bildet ditt et spesialformat? En rimeligere variant til en skreddersydd ramme er en passepartout med et individuelt bildeutsnitt og standard utvendig format. Ikke nok med det: Du drar også nytte av et større rammeutvalg, i og med at produsenten ikke tilbyr alle rammemodeller som skreddersydd løsning. I en slik situasjon blir betydningen av ordet «passepartout» klarere. Passepartout kommer fra de franske ordene passer (gå gjennom, passere) og partout (overalt), altså “passer overalt”. Er bildet for lite til ønsket ramme, kan det likevel passe takket være passepartouten.
Det som gjelder for passepartouter er: Hvitt er ikke bare hvitt. En passepartout i brukket hvitt eller porselenshvitt virker diskré sammen med bilder i farge. For fotografier i svart-hvitt vil en lys hvit passepartout være et bedre valg. Fargeutvalget er stort og mangfoldig. Våg å eksperimentere. Hva med sjeldne fargetoner som furugrønn eller espresso? Velg en farge på passepartout-kartongen som passer til en valgt bildedetalj, som knoppen på en rød rose, for å fremheve denne.
Marie-Louise er verken en fransk maler eller Marie-Louise fra Østerrike. Med en Marie-Louise dreier det seg om et innlegg (eller en “mellomramme”) i tre. Den brukes særlig til innramming av malerier, når disse er for små for den ønskede rammen. En Marie-Louise utfyller dermed samme hensikt som en passepartout. Hvorfor har dette innlegget i tre et slikt flott navn? Begrepet stammer fra Frankrike. En lokal legende forteller at Napoleon Bonapartes andre kone Marie-Louise fra Østerrike gjorde passepartouten kjent i Frankrike.
En passepartout er avgjørende for å beskytte bildet. Kartongtykkelsen er cirka to millimeter og sørger for å skille bildeglass og bilde. Du forhindrer dermed at farge og papir blir trykket mot bildeglasset og klistret fast. Ved langvarig direkte kontakt mellom bildeglasset og bildet kan det dessuten dannes meldugg og oppstå kondens, noe som vil kunne ødelegge bildet. Når bildet blir skjøvet direkte inn i rammeprofilen uten passepartout, kan det blir ødelagt på sidene når man bytter ramme; for eksempel av trefliser eller kanter. Gi derfor innrammingen en passepartout, den kan tross alt erstattes, noe bildet ikke kan. Om kartongen slites på sidene eller får rifter når du skifter ramme, er det bedre enn om det samme skulle skje med bildet. Alle passepartout-kartonger har denne praktiske beskyttelsesfunksjonen, uavhengig av kvalitet og pris.
Med en passepartout unngår du at bildet ditt blir skadet. Men ikke bare det: Gode passepartouter beskytter også bildet mot skadelige miljøpåvirkninger som UV-stråling, fuktighet og skadestoffer fra luft og omgivelser. En passepartout har tre lag og består av dekk-, kjerne- og bakpapir. Avhengig av produsent er disse satt sammen av ulike komponenter, som garanterer langvarig beskyttelse og bevarer bildet ditt. Pass også på å velge en passepartout med syrefritt, buffret papir med nøytral pH-verdi. Passepartoutene av høy kvalitet i serien Artcare fra Nielsen Design under Nielsen-sortimentet gir bildene en pålitelig beskyttelse. Det dreier seg om syrefri kartong, som inneholder mikrokammerfibre fra alfacellulose. De absorberer gassformede skadestoffer fra luften og beskytter dermed fotografier og kunstverk aktivt mot å gulne og forfalle. Et alternativ vi også kan tilby er passepartoutene fra merket Mira. Kartongene fra den sørtyske rammeprodusenten har museumskvalitet. Det vil si at de er fremstilt av 100 % alfacellulose og dermed er syrefrie (pH -verdi 8,0). Kartongene er i tillegg UV-bestandige og beskytter bildet mot aldring.
Med en passepartout kan du påvirke bildets utstråling betydelig. Hvilken effekt ønsker du å oppnå? Med en lys passepartout er bildet ditt i fokus, mens det trer i bakgrunnen med en mørk passepartout. Sistnevnte gjør derfor at blikket holdes lenger på bildet. En svart passepartout kan gi bildet en dramatisk effekt. I tillegg til lysstyrke er også fargetemperatur avgjørende. Den avgjør hvordan den som betrakter bildet opplever fargene. Jo mer blått en farge har, desto kaldere virker den. Jo mer gult en farge har, desto varmere føles den. Et bilde som domineres av varme farger, har en inspirerende og stimulerende virkning på den som betrakter det. Er bildet derimot dominert av kalde farger, har det en beroligende effekt. Vi anbefaler deg å avstemme fargetemperaturen på bildet med en passepartout i tilsvarende fargenyanse. Ta en titt på den store fargeviften fra Frame Design Mende. Med den riktige passepartout-fargen kan du ikke bare fange stemningen i bildet, men også fremheve en utvalgt detalj i bildet. Du kan for eksempel ramme inn bildet med en rød kartong for å fremheve knoppen til en rød rose. Bra å vite: Noen produsenter tilbyr lysekte passepartouter. De falmer ikke, men beholder fargeintensiteten selv ved intensiv lyspåvirkning.
Du kan avstemme fargen på passepartouten ikke bare med bildet, men også med bilderammen. Til mørke rammelister passer også mørke passepartouter svært godt, og på lysere rammelister er lyse passepartouter et godt valg. Med dette prinsippet i bakhodet kan du være sikker på at innrammingen gir et harmonisk helhetsinntrykk. Så mye om fargevalget. Hva med rammestørrelsen? Rammeprofilen bør være minst 10 mm dyp (og også ha en falsdybde på minst 10 mm) – alt etter bildeglass, tykkelse på passepartout-kartongen, tykkelse på bildebærer og bakvegg. En passepartout med et utvendig format i standardstørrelse er en ideell løsning for en ukomplisert innramming av spesialtilpassede bilder. Du drar også nytte av et større rammeutvalg siden produsentene våre ikke tilbyr skreddersøm av alle rammemodeller. Nå er det enklere å forstå betydningen av navnet “passepartout”. Passepartout kommer fra de franske ordene passer (gå gjennom, passere) og partout (overalt), altså “passer overalt”.
Bildeutsnittet på en passepartout kan enten ha en rett eller skrå snittkant. På passepartouter med skrå snittkant er overgangen mellom innlegg og bilde mykere. I tillegg virker bildet mer tredimensjonalt. Ønsker du å forsterke dybdevirkningen? Da kan det være passende med en dobbel-passepartout. Utvalgte bilderammer fra rammeprodusenten Lück har dobbel-passepartout. Det dreier seg da om to passepartout-kartonger som er forskjøvet. Mens den ytre kartongen har en mineralhvit farge, avstemmer Lück fargen på kartongen som ligger under med listefargen. I tillegg omgir denne bildet. Alternativt kan du velge en lys passepartout med en mørkere kjerne til innrammingen. Til denne elegante løsningen anbefaler vi passepartoutene av høy kvalitet fra produktserien BlackCore og ColorCore fra Larson-Juhl.
En galleri-passepartout er alltid en riktig løsning når du ønsker å ramme inn flere bilder på en gang. Det dreier seg da om en passepartout-kartong med flere bildeutsnitt. Galleri-passepartouter egner seg utmerket til å lage et bildegalleri om et bestemt tema, for eksempel ferie, hobbyer og familie. Slik kan du i tillegg til fotografier også ramme inn tegninger og dikt. Vær kreativ med galleri-passepartoutene fra Walther Design.
Takket være spesialformatene våre behøver du ikke å skjære til selv. De skreddersydde løsningene våre blir skåret til på profesjonelt vis med millimeterpresisjon etter din ønskede størrelse. Et ideelt tillegg til et bilde eller en bilderamme i spesialformat. Hvordan fungerer det? I produktvisningen til de enkelte passepartoutene angir du det nødvendige innvendige utsnittet og det utvendige formatet. Stort eller lite bildeutsnitt: Det finnes ingen bestemte regler når det gjelder passende størrelse, det kommer helt an på hvilken effekt du ønsker å oppnå. I utgangspunktet bør passepartoutens utsnitt imidlertid heller bestilles for stor enn for liten. Pass på at hver side av bildeutsnittet bør være 1 cm mindre enn bildet. Trykke logoen din på passepartouten? Det er en stilig løsning dersom du ønsker å innrede kontorrom eller stille ut egne fotografier. Artvera lager passepartouter med logo.
Gjør det selv! Du kan selv skjære til en passepartout med noen få steg og et par hjelpemidler. Hvordan det gjøres og hva du trenger, forklarer vi i videoen: